2014.10.23., csütörtök
SZTÁR
AKTUÁLIS
ÉLETMÓD
EZOTÉRIA
UTAZÁS
KARRIER
ÕSZINTÉN
MAXIMA KONYHÁJA



Szója
Gyógyír nõknek
A szójatermékeket éveken át csak mint húshelyettesítő, vegetáriánus ételt tartották számon. A szója hatása bámulatba ejtő – leginkább a nőknek. Ez az apró ázsiai bab igazán sokoldalú: fogyasztása csökkenti a mellrák kialakulásának esélyét, erősíti a csontokat, fiatalítja a bőrt, óvja ereinket.

„Mi ez?" — hüledeztem a tányéromban kotorászva. Még mindig nem akartam elhinni, hogy egyébként remekül főző anyukám pörköltje ezúttal papírgalacsinízű lett.
„Szója" — hangzott a magabiztos válasz. Sokkal egészségesebb mint a hús, és ráadásul ugyanolyan tápláló. Mindennek már bő tizenöt éve; Magyarországon akkoriban lehetett legelőször reformtáplálkozásról hallani. A szója azóta jóval ismertebb lett – ha más formában nem is, de pikáns szószként a kínai éttermek előszeretettel használják. Azt viszont még a mai napig is csak kevesen tudják, hogy ez a növény igazi csodaszer.


Japán titok

A Távol-Keleten naponta legalább egyszer kerül az asztalra szójából készült étel; ebben a térségben már több mint ötszáz éve ismerik ezt a babfajtát. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az ázsiaiak jóval egészségesebbek, mint az európaiak. A japán nők például nagy becsben tartják a szójababot; naponta 50-60 grammnyit esznek belőle. Ennek hatására ötször kevesebb nő betegszik meg mellrákban, és csupán minden negyedik szenved a menopauza tüneteitől (és ők is kevésbé, mint az európaiak). Azt a szót, hogy hőhullám, nem is ismerik a japán nyelvben. Kutatók szerint ennek nem csupán genetikai okai vannak: az Amerikába bevándorolt japán nők körében ugyanis megugrik a mellrákosok száma, mert felhagynak addigi táplálkozási szokásaikkal.


Természetes hormon

A szója népszerűsége akkor ért a csúcsra, mikor kiderült, hogy fogyasztása csökkenti a mell- és petefészekrák, az infarktus, az agyvérzés, és a csontritkulás előfordulási esélyét (Európában, valamint az Egyesült Államokban ezek közül több is vezető halálozási ok). A szója növényi hormonokban gazdag; a nők lelkére-testére gyakorolt hatását ma már számtalan orvosi kutatás is bizonyította. A bab jótékony és egészségvédő hatása fitoösztrogén-tartalmának köszönhető. Ez egy természetes növényi vegyület, ami hasonlóan hat, mint az ösztrogén nemi hormon. Aktivitása is jóval gyengébb, ám — ellentétben a mesterséges hormonkészítményekkel — fogyasztása nem eredményez durva beavatkozást szervezetünk működésébe. Sőt, fokozza a védekezőképességünket, és ezzel is segít megelőzni számos súlyos betegséget. A vérerek rugalmasabbak lesznek tőle, ezért még az érelmeszesedésre is jó. Menopauza idején azért javasolják, mert hormonális hatása enyhíti a kellemetlen tüneteket. A szója tehát esetenként még akár mesterséges hormonkezelések helyett is alkalmazható.


A fogyásban is segít

Nem csupán a növényi hormonok teszik a szójababot rendkívül egészségessé. Íme néhány példa legfontosabb összetevőinek kedvező hatásra:
• Vitaminok: A folsav jót tesz az ereknek. A B-vitamin az idegrendszerre fejt ki pozitív hatást, és segít feloldani a stresszhelyzeteket. Az E-vitamin pedig megelőzi az idő előtti öregedést.
• Fehérje: A szója 45 százalék fehérjét tartalmaz, ami nagyon fontos az izomzat számára. Erős izmokra nemcsak az egyenes tartás miatt van szükségünk, hanem a gerincoszlop megvédése és a hát tehermentesítése céljából is. Ne feledd: a szója garantáltan tejcukormentes — így tökéletes tejhelyettesítő lehet a tejérzékenységben (laktóz-intolerancia) szenvedők számára.
• Omega-3 zsírsav: Súlyos vérkeringési és szívpanaszok ellen nyújt védelmet.
• Lecitin: Serkenti az egész idegrendszer működését, és javítja a memóriát.
• Másodlagos növényi hormonok: Az úgynevezett szaponin és a polifenol megerősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, sőt, még a daganatos betegségek megelőzésére is használják.
• Ásványi anyagok: A kálium és a magnézium jót tesz az izmoknak, idegeknek. Mindkét ásványi anyag segít megőrizni az alakunkat: a magnézium serkenti a zsírégetést, a kálium pedig víztelenít.
• Nyomelemek: A vas, cink, szelén, réz és a finorid nélkülözhetetlen a vér oxigénellátásához. Bőrünk ugyanis ezektől lesz ragyogóan szép és feszes.
• Ballasztanyagok: Hatásukra jóllakottnak érezzük magunkat. Minél többet fogyasztunk majd belőlük, annál később leszünk éhesek. Állandó lesz a vércukorszintünk, és stresszhelyzetben is biztosan megőrizzük majd teljesítőképességünket. A megemészthetetlen ballasztanyagok megkötik a bélben található káros anyagokat, és aztán el is szállítják őket.


Kételkedsz benne?

Hát, igen, a szóját sem isteníti mindenki. Még a táplálkozási szakemberek is azt javasolják, hogy mértékkel fogyasszuk. Legbosszantóbb „mellékhatása" a természetéből adódó (épp mivel a babhoz hasonlóan a hüvelyesek közé tartozik) puffasztó hatás. Olyan cukrok is találhatók benne ugyanis, amik nem szívódnak fel, hanem baktériumok bontják le őket a vastagbélben. A fitoösztrogénekkel is vigyázni kell: túl nagy mennyiségben felboríthatják a hormonháztartást (bár ennek veszélye inkább gyerekeknél áll fenn). A szójafogyasztás ellenzőinek nagyobb tábora azonban olyasmitől fél, amiről a növény egyáltalán nem tehet. Egyszerűsége és igénytelensége a génmanipuláció remek alanyává teszi ugyanis. Mivel a génkezelésnek még nem ismerjük hosszú távú mellékhatásait, az ilyen alapanyagokból előállított ételek fogyasztása sokak szerint kockázatos lehet.

‹ Szójacsíra: A legjobb, ha mi magunk termeljük meg. Áztass vízben két napon keresztül két evőkanál szójababot, majd jól csepegtesd le, és hagyd csírázni egy kis edényben. Naponta kétszer öblítsd át. Öt nap elteltével szüretelhetsz. Evés előtt forrázzd le a csírákat!
‹ Szójaliszt: Keverj össze sima lisztet szójaliszttel – így egészségesebb.
‹ joghurt: A szójatejből készült joghurt a szervezet számára létfontosságú tápanyagokat (csonterősítő kálciumot és értékes biokultúrákat) tartalmaz.
‹ Szójadesszert: Pudingot helyettesítő, egészséges ínyencség.
‹ tofu: Ez a klasszikus szójatermék – szójatúrónak is szokták nevezni – teljesen íztelen. Pácold, vagy használj hozzá pikáns fűszert.
‹ Szójatej: A legkedveltebb szójaitalok a vanília, banán vagy csoki ízesítésűek, legtöbbször extra adag kálciumot tartalmaznak. Főzéshez azonban csak sima szójatejet használj, só és cukor hozzáadása nélkül.


Egy napra egy szójatermék

‹ Pótolja-e a húst?
A szója fehérjetartalma nagyon magas, biológiai értéke pedig megközelíti a húsét. Annak pótlására azonban csak feldolgozott állapotban alkalmas, mivel a nyers szójanövényben található egy fehérjék emésztését gátló anyag is, ami csak a feldolgozás (hőkezelés) során távozik belőle.
‹ Mennyi szóját együnk?
Orvosok szerint napi egy szójatermék – mint például szójajoghurt vagy egy pohár szójatej – bőven elég. A hangsúly inkább a rendszeres fogyasztáson van, főleg ha ösztrogénhiányt akarunk általa megelőzni.
‹ Biztos vagy benne, hogy húst veszel?
Aki májkrémet, húskonzervet, kutyaeledelt, vagy bármilyen húskészítményt vásárol, szinte biztos lehet benne, hogy a termék több-kevesebb szóját tartalmaz. Ugyanis nemcsak olcsóbb, mint a valódi hús, de állományjavító hatása is van. Utóbbi tulajdonsága miatt a cukrászatban és a sütőiparban is használják.


Bővebben olvashatsz a témáról:
www.taplalekallergia.hu
www.babaszoba.hu
www.patikatukor.hu
Benke Anna, Kempf Zita
MAXIMA
A rovat összes cikke »