2014.09.30., kedd
ÕSZINTÉN
MAXIMA KONYHÁJA

www.startutazas.hu

Ha kíváncsi vagy más emberekre és kultúrákra, UTAZZ!
Mindig friss utazási információk, külföldi és belföldi csomagajánlatok.

Iratkozz fel a STARTUTAZÁS
Hírlevelére »

Stájerország
Drága Anita! Egyben biztos lehetsz, önszántamból nem mennék haza Stájerországból. Nagyon is kedvemre való vidék. Zöld, zöld, zöld — ezt látom mindenütt.

Fűzöld, haragos zöld, méregzöld foltok úsznak át egymásba, ahogy a kisbusz kanyarog a hegyi szerpentinen föl, föl, sosincs vége. A bal oldali ablakra tapadok, aztán egy perc, és át kell ugranom a jobb oldalihoz. Hol itt, hol ott szakadt le mellettünk a völgy, hogy kinyissa a teret: alattunk, fölöttünk, mellettünk szemmel alig befogható távolságok. Friss legelők, párás fenyvesek csak úgy esetlegesen elhintve, mégis, mintha körzővel mérték volna ki mindnek a legjobb helyet. Embereket már rég nem látunk, házakat is alig, és mikor már azt hisszük, az út is elfogy, feltűnik egy hegyi vendéglő. És hogy honnan kerültek oda, rejtély, de emberek iszogatnak benne.

A tulajdonos család rég látott rokonokként fogad minket. Nem csodálkozunk, már megszoktuk. Így volt ez a szálláson, a kolostorban, a parasztgazdaságban — vagyis mindenhol, amerre előző nap jártunk. Akkor viszont nagyot nézünk, amikor elmondják, hogy a vendéglő az 1200-as évek óta üzemel. Alig is hiszszük, amíg be nem vezetnek a konyhába, ahol ma is a régi technológiával, parázson, kemencében készül a vacsoránk. Apró helyiségben állunk, a falak, a mennyezet mélyfekete a koromtól, mécsesek pislákolnak. Palacsintatészta-levest kapunk, őzsültet, mellé természetesen párolt káposztát és friss salátát, tökmagolajjal. A fraunak szeme se rebben, amikor vaníliafagyival kérem a legendás apfelstrudelt (1), az pedig egyenesen elvárt, hogy az ember odasettenkedjen a gazdasszonyhoz, és ujjával centes poharat formázva cinkosan kérdje: klein schnaps (2)? Ettől aztán rögtön barátságba lehet keveredni bármely osztrákkal.

A mi asszonyunk a pultot támasztó törzsvendéggel tárgyalja meg, melyik ízesítésű nemzeti büszkeségből adjanak kóstolót. A végén persze nem tudnak dönteni, úgyhogy kapok a borókából, a kökényből és a mézes-málnásból is. Ekkor már tudjuk, hogyan készül errefelé a hagyományos pálinka: láttuk a lepárlóberendezést előző nap a seckaui bencés apátság pincészetében. Gyakorló szerzetes vezetett minket körbe a templomban — a barátok szerény lakószobáit csak fotón láthattuk. Ahogy a rendház tagjai is fekete-fehér tablóképekről mosolyogtak ránk azzal a csak hívőkre jellemző megnyugvással.

Egyébiránt magunk is kolostorlakók vagyunk: éjszakáinkat egy egykori jezsuita létesítményben töltjük Judenburgban (3). Ha kinézek az ablakomon, a főteret látom, rajta a középkori harangtoronnyal. Persze furcsa lenne Stájerországban egy olyan ablak, amelyből nem látszik legalább egy fél hegy. Csak kicsit kell kihajolnom, és tessék, ott is van. Na, ez rendben, maradok. A szobámban minden bútor natúr fából készült, nincs felesleges luxus, de nem is hiányzik. Ausztriában vadul a természet, talán mert hagyják is tobzódni (4).

A vidéknek mindössze negyven százaléka beépített, ami ritka Európában. Rögtön első nap meg is próbáltam magamévá tenni a másik hatvanat, és kértem egy biciklit az ifjúsági szálláson, és meg sem álltam a Muráig. Őrülten rohan a jéghideg (bokáig kipróbálva) folyó, sehol egy lélek, csak te és a bicikli. Fenséges!

Amilyen felemelő a Mura-parti kerékpárút természeti viszonylatban, annyira hoz lázba Sonja és Karl Offenbacher vendégháza, ha emberi környezetről van szó. Képzelj el egy egyszerű parasztcsaládot. Élhetnének Vasban vagy Békésben — különbség mégis jócskán van. Valami megnyugtató derű és béke árad az osztrákokból. Annak tudata, hogy minden jól van úgy, ahogy van. És a bizodalom abban, ha valamibe belevágnak, az működik. Offenbacherék egy wellness-szálló szolgáltatásait adják tanyájukon — kicsiben. Keskeny falépcsőn egyensúlyozunk a padlástérbe, ahol minden szobában más hangulat vár. Hol egy szauna karácsonyfaégőkkel díszítve, hol egy vízágy aranyszínű lepedőkkel. Aromaterápiás helyiség házilag eszkábált szivárványos szökőkúttal, és a fő büszkeség: a szalmafürdő (állítólag allergiára is jó) művirágokkal és kitömött mókusokkal. Megkapó kedvességgel csinosítgatják ezt a házi dizájncentert éppolyan magától értetődően, ahogy a vigyorgó kerti törpe támasztja talicskáját a kertben.

No persze az udvar sem akármilyen: egy teljes Kneipp-kúrát végigcsinálhatunk benne, ha talpunk és ízületeink bírják a megpróbáltatásokat. Kavicsokon, ferde köveken, farönkökön és hideg vízben jártunk. Körülöttünk mesés táj, sosem kóstolt tisztaságú levegő. Csak fél napot töltöttünk itt, de azzal a meggyőződéssel távozunk, hogy többé sosem leszünk betegek ebben az életben.

Emlékszem, amikor először szabadultunk ki külföldre, mindannyian Párizst akartuk látni, Velencét, Rómát. Mostanában úgy vagyok vele, szívesen elcserélem a városi nyüzsgést, a múzeum-sétálóutca-múzeum sormintát erdő-hegy-patakra. Átbulizott turistaéjszakák helyett poharazgatós, csendes stájer estékre vágyom.

Csók,
Zita

Tuti úti tippjeink
‹ A Young Styria szállón nem csupán lakhelyet adnak, de segítenek megszervezni a programodat is. Ezenfelül kölcsönözhetsz sporteszközöket, de még hegyitúra-vezetőt is.
‹ A judenburgi vendégháztól csak néhány kilométer a knittelfeldi vasútmúzeum, az oberzeiringi ezüstbánya vagy az Elfenberg szabadidőpark, ahol ragadozómadár-bemutatót is tartanak. Ugyancsak innen indulhatsz kenutúrára a Murán, mászhatsz falat fedett csarnokban, és ha nyáron érkezel, fürdőzhetsz Ausztria legnagyobb biotavában, Pölsben.
‹ Wellness: offenbacher@utanet.at
‹ Szállás: www.young-styria.com
‹ Programok: jgh.judenburg@jgh.atwww.steiermark.com
‹ További információk: Österreich Werbung Budapest 06-1/413-3911 vagy: www.austria.info

• hol • mit • mennyiért
1. Ez az isteni süti háromszor akkora, mint a mi almásrétesünk, az emeletes tészta is vastagabb benne. Fagyival még finomabb!
2. Gyümölcspálinka – kihagyhatatlan!
3. A Young Styria fiatalokra szakosodott szállólánc személyre szabott szolgáltatásokkal. Kérhetsz teljes vagy félpanziót, sőt, rendelhetsz vegetáriánus menüt is.
Ha túrára mész, csomagolnak hideg ebédet. Éjszaka/fő: 30 eurótól. Judenburg, Kaserngasse 22. Tel.: 00-43-3572-87355.
4. Számokban: Stájerországban 1 háromezres, 800 kétezres csúcs, 3500 alpesi legelő, 5 természetpark, 1 nemzeti park, 5000 kilométernyi kerékpár-útvonal, 8 termálfürdő, 65 tó és számtalan vízesés van.